ЩО ТАКЕ ІНДИВІДУАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН?
ЩО ТАКЕ ІНДИВІДУАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН?
Індивідуальний навчальний план (ІНП) — це один із найважливіших інструментів у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Індивідуальний навчальний план — це формальний документ, який містить детальну інформацію про дитину і послуги, які вона має отримувати. Його розробляє команда педагогів і фахівців. План об'єднує їхні зусилля з метою розробки комплексної програми роботи з дитиною і водночас визначає, які саме послуги надаватиме кожний фахівець. Батьки є активними учасниками розробки індивідуального навчального плану, оскільки вони знають своїх дітей краще за інших. Індивідуальний навчальний план визначає необхідні адаптації/ модифікації та слугує підґрунтям для подальшого планування навчальних занять. Його розробляють та реалізують для кожного учня з особливими освітніми потребами.
Компоненти індивідуального навчального плану
Під час створення індивідуального навчального плану головну увагу звертають на розробку конкретних навчальних стратегій і підходів, а також системи додаткових послуг, які дадуть дитині змогу успішно навчатись у звичайному класі. Зазвичай, в індивідуальному навчальному плані містяться такі компоненти:
- Інформація про дитину загального характеру: ім'я, вік, адреса, телефон, імена батьків, порушення розвитку, дата зарахування дитини до школи, термін дії ІНП.
- Поточний рівень знань і вмінь дитини. Відомості про рівень розвитку дитини, зафіксовані під час спостережень і досліджень: її вміння, сильні якості, стиль навчання (особливо якщо один зі стилів домінує), що дитина не вміє робити, в чому їй потрібна допомога тощо. У плані має бути зазначено, що турбує батьків. Має бути інформація щодо впливу порушень
розвитку дитини на її здатність до успішного навчання в звичайному класі. Усі ці відомості мають бути максимально точними, оскільки вони є підґрунтям для подальшої розробки завдань.
3. Мета і завдання. Саме вони мають допомогти дитині опанувати певні знання та вміння. Вони мають відповідати поточному рівню розвитку учня. У визначенні мети і завдань беруть участь усі особи, причетні до роботи з дитиною.
Мета — це твердження щодо бажаного результату. Вони можуть стосуватися знань, умінь, поведінки і мають бути чітко сформульовані, висловлені через позитивні твердження та бути зрозумілими всім, хто їх читає.
Завдання — це необхідні проміжні кроки на шляху до окресленої мети, написані зрозумілими і простими термінами.
У плані має бути визначено, хто, що, коли і як має робити.
Мета має бути визначена в усіх сферах, де спостерігаються відставання в розвитку (інтелектуальний, соціальний та емоційний розвиток, розвиток моторики, мовленнєві навички тощо).
4. Спеціальні та додаткові послуги, У навчальному плані
слід передбачити заняття з відпо
відними фахівцями (з логопедом,
фізіотерапевтом, психологом та
іншими спеціалістами).
Учителі та фахівці співпрацюють в інтегруванні додаткових послуг у навчальний процес. Іноді учень потребує більш інтенсивних або особливих послуг, які можуть бути надані лише у відповідному середовищі (наприклад, заняття з використанням спеціальної апаратури тощо). У цьому разі доцільно домовитися з відповідним закладом, який може надавати такі послуги.
В індивідуальному навчальному плані має бути визначена кількість і тривалість занять фахівців з дитиною.
5. Адаптації/модифікації. Від
повідна адаптація середовища дає змогу дітям з особливими потребами навчатись у звичайному класі, під час розробки плану необхідно звернути увагу на необхідне облаштування середовища; використання належних навчальних методів, матеріали та обладнання; врахування сенсорних та інших потреб дитини.
6. Термін дії ІНП. Зазвичай індивідуальний навчальний план розробляють на рік. Однак члени групи з розробки ІНП (батьки,адміністратор, учитель тощо) можуть у буДЬ-ЯКИЙ М0МЄНТ Запропонувати провести збори, щоб модифікувати план або скласти новий. Це може виявитися необхідним, наприклад, якщо:
- дитина досягла поставленої мети;
- у дитини виникають труднощі в досягненні визначеної мети;
- надійшло прохання збільшити кількість послуг дитині;
- дитину переводять до іншої школи;
• у дитини спостерігаються проблеми з поведінкою тощо.
Традиційно розробку ІНП починають одразу після приходу дитини до класу, а термін дії плану закінчується через рік. Водночас можна варіювати цей процес, пристосовуючи його до загального шкільного планування.
7. Інформація про прогрес дитини. Невід'ємною складовою процесу розробки ІНП є оцінка та збирання відомостей про успіхи учня. При цьому можна збирати зразки робіт дитини, результати спостережень, контрольні аркуші, описи поведінки, результати порівнянь із типовим рівнем розвитку, результати тестів тощо.
З чого почати?
Проведення комплексної оцінки сильних і слабких сторін дитини. Створенню індивідуального навчального плану для дитини з особливими освітніми потребами передує певний період оцінювання, що дає змогу виявити особливості: поведінки, навчальних пріоритетів, конкретних умінь, а також загального рівня розвитку учня. Ця інформація дає вчителю змогу відповідним чином побудувати навчальний процес, задовольнити потреби дітей і сприяти їхньому всебічному розвиткові. Також слід здійснювати формальну оцінку дітей із використанням спеціальних методик, до якої мають бути залучені батьки і фахівці. Під оцінкою слід розуміти процес збирання всебічної інформації про дитину, яку потім використовують для визначення сильних рис учня та сфер, де він відстає. Процес оцінювання має на меті визначення поточного рівня розвитку дитини, що дає змогу розробити відповідні навчальні плани та заходи. Процес оцінювання учнів з особливими потребами має бути комплексним, спрямованим і більш точним, аніж процес оцінювання дітей із типовим рівнем розвитку. Ком-плексність необхідна для того, аби найточніше визначити можливості дитини і всі сфери, де вона потребує допомоги.
До цього процесу оцінювання слід залучати фахівців із кількох дисциплін. Це має бути неперервний, колективний процес систематичних спостережень та аналізу. Результати, отримані під час лише одного спостереження тільки одним фахівцем, не можна вважати достовірними.
Для створення ефективного індивідуального навчального плану потрібні спільні дії вчителів, батьків і фахівців. Слід запевнити батьків, що під час оцінювання дитини, аналізу результатів робіт увагу звертатимуть на сильні риси учня; що це процес збирання інформації, яка допоможе вчителям і фахівцям працювати на користь дитини; що це засіб для розробки індивідуального плану, який цілком відповідатиме потребам дитини. Інформацію про дитину можна отримати з різних джерел — від батьків, дорослих (зокрема тих, із ким дитина живе), від самої дитини, від фахівців, які з нею працюють, тощо. Фахівці можуть допомогти точніше визначити рівень розвитку та потреби дитини. Істотно допомогти під час оцінювання дитини можуть спеціалісти (логопеди, сурдопедагоги, тифлопедагоги, медики, психологи тощо). Після завершення процесу оцінювання всі, хто брав у ньому участь (учителі, фахівці), аналізують результати.
Отримавши результати комплексного оцінювання, необхідно перейти до розробки індивідуального навчального плану.
Хто відповідає за розробку та реалізацію ШП?
ВДП розробляє команда, до складу якої входять: педагоги, які працюють з дитиною, фахівці, які будуть залучені до навчально-виховного процесу, батьки дитини
та керівники закладу освіти. Складений та узгоджений з усіма членами команди індивідуальний навчальний план підписують директор закладу та батьки. Відповідальність за реалізацію індивідуального плану покладено на всіх членів команди. Відстеження перебігу виконання завдань, окреслених в індивідуальному навчальному плані, покладено на заступника директора (у його обов'язки входить вирішення питань інклюзивної освіти).
Залучення батьків до розробки та подальшої реалізації ШП
Участь батьків у розробці індивідуального навчального плану є надзвичайно важливою. Як було зазначено, батьки можуть надати інформацію про стан здоров'я, розвиток, інтереси, особливості поведінки дитини.
У практиці залучення родин трапляються випадки, коли батьки не хочуть брати участь у розробці індивідуального навчального плану. Причини такої поведінки можуть бути різними: від небажання приділяти час своїй дитині до недовіри членам команди, підґрунтям якої є негативний попередній досвід спілкування з фахівцями і педагогами. У будь-якому разі батьків необхідно підбадьорювати та заохочувати до участі.
За матеріалами
Всеукраїнського фонду
«Крок за кроком»
Прес-служба МОН України
Відповідно до завдань інклюзивного та інтегрованого навчання, діти з особливими потребами здобувають освіту в рамках системи загальної середньої освіти, яка охоплює загальноосвітні навчальні заклади різних типів.
Станом на 2008 р. у загальноосвітні навчальні заклади інтегровано 164,4 тис. дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, з них 45,4 % дітей з інвалідністю. Міністерство започаткувало проведення науково-педагогічного експерименту «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання» (наказ МОН від 01.12.08 р. № 1087). Загалом у країні навчання дітей з особливими потребами функціонує 387 спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), у яких здобуває освіту 50,3 тис. дітей зазначеної категорії. Також функціонують 52 спеціальних школи з подовженим днем (5,6 тис. учнів) та 547 спеціальних класів у складі загальноосвітніх шкіл (6,1 тис. учнів), навчаючись у яких, діти мають можливість проживати в сім'ї.
ПРИСТОСУВАННЯ ШКІЛЬНИХ ПРИМІЩЕНЬ ДО ПОТРЕБ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
Ми розглянемо, як можна обладнати звичайну школу для комфортного навчання в ній дітей з особливими потребами (із порушеннями опорно-рухового апарату, слуху та зору). Сподіваємося, що ця інформація допоможе зробити доступнішими школи, а діти з особливими потребами матимуть змогу навчатися в них разом зі своїми однолітками.
Найважливіше — створити спільну комфортну атмосферу. Якщо до такої дитини ставитися як до звичайного школяра (із певними особливими потребами), то таке ставлення передається й іншим учителям та однокласникам дитини. Діти надаватимуть посильну допомогу, і учень з особливими потребами почуватиметься вільно, а ставлення однокласників до спеціальних архітектурних умов та обладнання буде бережливішим і вони довше залишатимуться в хорошому стані.
Необхідно залучати дитину з особливими потребами до всіх видів діяльності (освітньої та по-закласної). При цьому необхідно сформувати в однокласників ставлення до неї як до рівної собі і водночас як до людини, якій буває потрібна допомога та підтримка. Цей настрій у класі залежить від учителів та адміністрації школи.
Адаптації для дитини з порушенням опорно-рухового апарату (дитина, яка користується інвалідним візком, милицями, палицею тощо) До школи прийшла дитина, яка користується інвалідним візком, милицями чи просто повільно ходить. Як можна обладнувати шкільну будівлю так, щоб дитина почувалася комфортно?
Вхід до школи
Вхід до будь-якої школи зазвичай починається зі сходів,
що є істотною або навіть нездо-ланою перешкодою для дітей із порушенням опорно-рухового апарату, що користуються під час пересування інвалідним візком, палицею, милицями чи іншими засоби. Для того щоб ці діти змогли потрапити до школи, необхідно продублювати сходи пандусом.
Пандус має бути пологим, щоб дитина на візку могла самостійно підійматися і спускатися ним. Щоб цього досягти, необхідно враховувати набтупні вимоги: нахил пандуса (співвідношення висоти підйому (Н) до довжини проекції похилої ділянки (Ь) не має перевищувати 12 градусів) (див. рис).
Рис. Будова пандуса.
Пандус складається з трьох частин:
- горизонтальної площини на початку пандуса;
- похилої поверхні пандуса;
3) горизонтальної площини в
кінці пандуса.
Ширина пандуса має бути не меншою за 90 см. Необхідними атрибутами пандуса є бортик, що огороджує, та бильця. Бортик запобігає скочуванню візка. Його висота має бути не меншою, ніж 5 см.
Бильця встановлюють по обидва боки пандуса на висоті 70 і 90 см. Для дітей молодших класів — 50 см. Найзручнішими є бильця круглого перерізу (з діаметром не менше 3 і не більше 5 см). Довжина билець має бути більшою за довжину пандуса на 30 см із кожного боку.
Якщо архітектура будівлі не дає змоги побудувати правильний пандус (наприклад вузькі сходи), то можна зробити відкидний пандус. У цьому разі дітям з особливими потребами знадобиться стороння допомога. Ще одна важлива деталь: двері мають відчинятись у протилежний від пандуса бік, щоб дитина на візку не скотилася вниз. Можна обладнати вхід дзвоником, щоб попередити про прихід охорону.
Внутрішній простір школи
Уздовж коридорів (по всьому периметру) бажано зробити бильця, щоб дитина, яка погано ходить, могла рухатися школою, тримаючись за них.
Ширина дверей має бути не менш як 90—95 см, інакше людина на візку не проїде. Для того щоб дитина на візочку змогла піднятися на верхні поверхи, у шкільній будівлі має бути передбачено хоча б один ліфт (можливо, доступ до нього доведеться обмежити для інших учнів), однак не у всіх школах це можна зробити. Тому, за можливості, слід переносити заняття для класів, у яких навчаються діти з особливими потребами, на перший поверх.
Хороший вихід — встановлення на сходах підйомників. Однак і ліфти, і підйомники — дороге обладнання, й не кожна школа може їх мати. Ще одним вирішенням проблеми пересування, сходами дитини з особливими потребами може бути організація чергування старшокласників, які по черзі допомагатимуть учневі на сходах. Якщо в коридорі є телефон-автомат, його слід повісити нижче, щоб дитина, яка користується інвалідним візочком, могла ним скористатися.
Шкільна роздягальня
У роздягальнях дітям з особливими потребами потрібно виділити зону, відокремлену від проходів, і обладнати її бильцями, лавочками і гачками для сумок, одягу тощо. Або ж можна відвести для цього невелику окрему кімнату.
Шкільна їдальня
У їдальні слід передбачити окрему непрохідну зону для учнів-інвалідів. Ширину проходів між столами для вільного пересування на інвалідному візку рекомендується збільшити до 1,1 м. Також бажано столи в їдальні розташувати недалеко від буфетної стійки. Водночас не варто розміщати дітей з особливими потребами окремо від решти однокласників.
Бажано, щоб дітям з особливими потребами допомагали співробітники їдальні, чергові старшокласники.
В окремих школах, де навчаються діти з особливими потребами, побутує практика приносити сніданки всьому класові безпосередньо в класні кімнати. Це, звісно, не відповідає санітарно-гігієнічним нормам, проте сприяє зближенню дітей.
Шкільний туалет
У шкільних туалетах слід передбачити одну спеціалізовану туалетну кабінку для дітей з особливими потребами, які мають порушення опорно-рухового апарату, зокрема й тих, що користуються інвалідними візками. Розміри спеціалізованої кабіни: ширина — не менш як 1,65 м; глибина — 1,8 м; ширина дверей — не менш як 90 см. У кабіні з одного боку унітазу має бути передбачена вільна площа для розміщення крісла-візка (для забезпечення можливості пересадки з крісла на унітаз). Кабіна має бути оснащена бильцями, підвісними трапеціями тощо. Усі ці елементи слід міцно кріпити.
У туалеті слід хоча б одну раковину встановити на висоті 0,8 м від підлоги. Нижній край дзеркала та електричного засобу для сушіння рук, рушник і туалетний папір розмістити на такій самій вцсоті.
Спортивний зал
Діти з особливими потребами мають бути залучені й до занять фізкультурою. Вони можуть ви-
конувати посильні вправи і брати участь у різних іграх разом з однокласниками. Це допоможе їм не відокремлюватися від однолітків і виконувати шкільну програму в повнішому обсязі.
Роздягальню, душову і туалет при фізкультурному залі для дітей, які користуються інвалідними візками, необхідно переобладнати. У душовій кабіні, так само, як і в туалеті, одну кабінку необхідно обладнати так, щоб дитина з особливими потребами могла нею користуватися (ширина дверей має бути не меншою, ніж 90 см; візок має входити в кабінку повністю). Бажано, щоб у роздягальні всі проходи були не вужчими, ніж 90 см.
Шкільна бібліотека
Читальний зал шкільної бібліотеки також бажано обладнати для вільного доступу школярів з особливими потребами: частину стійки для видачі книжок рекомендовано переобладнати до рівня не вище 0,7 м.
Книжки розташовані у відкритому доступі, картотеку бажано розмістити в межах зони досяжності (простягнутої руки) людини на візку, тобто не вище 1,2 м при ширині проходу біля стелажів чи картотеки не менш як 1,1 м.
Класні кімнати
Важливо врахувати, що дитині з особливими потребами необхідний додатковий простір для вільного пересування. Мінімальний розмір зони учнівського місця для дитини на візку (з урахуванням розвороту візка) — 150x150 см. Біля парти слід передбачити додатковий простір для зберігання інвалідного візка (якщо дитина пересідає з нього за стіл), милиць, палиці тощо.
Ширина проходу між рядами столів у класі має бути не менш як 90 см. Такої ж ширини мають бути вхідні двері без порогу. Бажано залишити вільним прохід біля дошки, щоб дитина на інвалідному візку або на милицях могла вільно пересуватися вздовж неї. Дошку слід повісити нижче.
Якщо заняття відбуваються в класі, де дошка або якесь обладнання розташовані на підвищенні, його необхідно обладнати з'їздом (наприклад, покласти і закріпити похилу дошку). Це можуть зробити і однокласники на уроках праці.
Адаптації для дитини з порушеннями зору
Коли до школи приходить дитина зі зниженим зором, слід пам'ятати, що вона відчуватиме труднощі орієнтації в просторі. Тому для комфортного перебування в школі їй необхідна відповідна допомога.
На початку навчального року з дитиною потрібно обійти приміщення школи (влаштувати екскурсію), для того щоб вона запам'ятала розташування кабінетів і приміщень, якими вона користуватиметься (класів, роздягалень, їдальні тощо). Якщо місцезнаходження цих приміщень зміниться, потрібно ще кілька разів пройти новим маршрутом.
Вхід до школи
Крайні сходинки при вході до школи необхідно пофарбувати в контрастні кольори, щоб дитина зі зниженим зором могла орієнтуватися на них. Двері також краще зробити контрастного кольору. Якщо двері скляні, то на них яскравою фарбою потрібно позначити частини, які відчиняються.
Внутрішній простір школи
Уздовж коридорів (по всьому периметру) можна зробити бильця, щоб дитина з порушеннями зору могла орієнтуватись у приміщенні школи, тримаючись за них. Ще один спосіб полегшити орієнтацію у приміщенні школи — використати різноманітне рельєфне покриття підлоги: зі зміною напрямку змінюється й рельєф підлоги. Це можуть бути кахель для підлоги чи килимові доріжки різної текстури.
Сходи всередині школи, як і при вході, потрібно пофарбувати в яскраві контрастні кольори та обладнати бильцями.
Окрім цього, можна організувати чергування старшокласників, які по черзі супроводжуватимуть дитину сходами. Бажано, щоб таблички на кабінетах були написані крупним шрифтом контрастних кольорів (або шрифтом Брайля).